Udskoling

I starten af 6. klasse skal eleverne vælge linje for 7.-9. klasse. Hver linje består af den samme grundpakke med alle de obligatoriske fag.

Eleverne på alle tre linjer skal op til den samme prøve, der stilles derfor de samme krav til eleverne, og linjerne er derfor lige kompetencegivende.

Eleverne skal altså vælge efter hvad de har lyst til nu, og ikke efter hvad de tror, de måske en gang vil uddanne sig til!!!

Elever kan vælge mellem tre linjer:

• Innovation
  • Sport og sundhed
  • International

I disse linjer vil der være 4 ekstra ugentlige timer, hvor man arbejder med fag og projekter der knytter sig til linjen, ligesom man i alle fagene, så vidt muligt, vil arbejde med relevante temaer for linjen.
Som noget nyt skal eleverne med start i 7. klasse have et af de såkaldte praksisfaglige valgfag, som de skal til prøve i slutningen af 8. klasse.
Elever der vælger International og Innovation har valgfaget Håndværk & Design, og eleverne i Sport&Sundhed har valgfaget madkundskab.

Eleverne skal lave en motiveret ansøgning med en 1. og 2. prioritet blandt de 3 linjer. Afhængig af hvordan valgene falder ud, kan vi blive nødt til at bruge elevens andet-ønske for at sikre nogenlunde lige store klasser.